پژوهشی بر کارنامه‌ی سراج حکيم بخارايی
نجم کاويانی نجم کاويانی

 

پس از فروپاشی اتحاد شوروی و سر برآوردن جمهوری‌های مستقل آسيای‌‌ميانه امکان و فرصتی به دست آمده که با کارهای پژوهشی هويت تاريخی منطقه نهادينه گردد. در همين راستا از آغاز دهه‌ی نود سده‌‌ی بيستم روند گسترده‌ی در این رابطه شکل گرفته و علاوه بر نشست‌های متعدد، ده‌ها کتاب و صدها مقاله‌ی‌ پژوهشی در حوزه‌ی بالا نوشته، چاپ و پخش شده است که بخشی از تاريخ حوزهی تمدنی نوروز می‌باشد.

به باور نگارنده، نگرش علمی به کارنامه‌‌ی شخصيت‌های علمی و فرهنگی تأثيرگذار بر جوانب مدنی و فرهنگی فرارود (ماوراءالنهر) در صد سال پسين در اين حوزه از اهميتی ويژه برخوردار است. نوشته‌ی "پژوهشی بر کارنامه‌ی احمد دانش، حکيم بزرگ بخارا" و "پژوهشی بر کارنامه‌ی صدر ضيا، صدر بخارا" منتشرشده در شماره‌ها‌‌ی سوم سال ۱۳۸۸ و اول سال ۱۳۸۹ فصلنامه‌ی "آريانا" برون مرزی و هم‌چنين نوشته‌ی حاضر در همين راستا نگارش يافته است. نگارنده تلاش خواهد کرد که اين سلسله ادامه بيابد.

در اين نوشته شرح حال ماجرای سفر و زندانی شدن سراج حکيم در سال ١٩٠٣ ميلادی در افغانستان نهايت خواندنی است. همچنين از آنجاييکه سال‌های بودوباش سراج حکيم در ايران (١٩٠٩-١٩٠٤م) مصادف با دوره‌ی نهضت مشروطیت ايران بود از اينرو روايت وی از رويدادهای مشروطه‌ی ايران نيز بسيار جالب می‌باشد.

 

 

 

 


December 20th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي